De övergivna gruvtågen på bergssidan i Portmán
På 50-talet byggdes en tunnel och järnväg som transporterade malm till malmtvätten
som sedan dumpade avfallet direkt och okontrollerat rakt ut i Portmánviken, detta utan
att myndigheterna någonsin gjorde någonting. I denna tvätt rengjordes tungmetaller
som bly, silver, pyriter eller zink som separerades från resten av materialet. Under denna
tid byggdes också José Maestre-tunneln som gruvtågen transporterade mineralerna från
Emilia-stenbrottet, 3,5 kilometer bort till tvätten.
Den stora tragedin började när gruvavfall, som fram till dess hade deponerats i träsk
började dumpas i havet. I mer än 30 år var Portmánbukten den största platsen för
föroreningen av tungmetaller i Medelhavet.
Slutligen, på 1990-talet, var dumpning i havet förbjuden, men det var för sent för Portmánbukten. En enorm gulaktig massa förgiftad
med spår av arsenik, bly och kadmium ersatte vikens kristallklara vatten. Kvar idag finns tvätten i ruiner, gruvtågen med vagnar och lok
övergivna på bergssidan där även José Maestre-tunneln ligger övergiven. Ingången till José Maestre-tunneln är gömd bakom
vegetationen. Dess namn hedrar José Maestre, en av tidens viktigaste gruventreprenör. För närvarande är dess entré praktiskt taget
täckt av vegetation, vilket gör besöket till en utmaning för oss som gillar sådant. Portman bukten har ganska nyligen också börjat att
återställas så framtiden ser ljus ut. Korten är från tågen, malmtvätten och tunneln. Portman är den platsen som har mest spännande
platser inom en begränsad yta än någon annan plats i våran närhet. En riktig historisk pärla.
Portmán är den platsen som har mest spännande platser inom en begränsad yta än någon annan plats i våran närhet. En riktig
historisk pärla.
En liten bit härifrån ligger 2 st helt övergivna villor. Mansión Número Cinco och Villa de Santa Catalina som är värda att besöka. De sista
korten är från villorna.