TorredeSantaElena,ärdetsistabevaradevakttornetfrånslutetav1500-taletikommunen Cartagena.TidigarefannsdetandraiPortmán,CabodePalos,EstacioochEncañizada,allabyggda underFelipeII:sregeringstidförattskyddakustlinjenmotberberpiraterfrånNordafrika.Framtill FelipeII:sregeringstidvarstörredelenavkusteniMurcia-regionenkraftigtunderbefolkadpå grundavosäkerheteniattbovidhavet,ochbarastadenCartagenaochstadenMazarrónvar relativtvälmående,imotsatstillmoderntid.Desombosattesigiområdethöllsigbortafrånhavet och etablerade bosättningar längre in i landet.Strålkastaren vid tornet.Precisnedanförtornetliggerettavdeca20ststrålkastaresomingickförsvaretavCartagena,derasuppgiftvarattkunnabelysahavetsåattinga fienderiskyddavmörkretskullekunnanärmasigkustenutanattdeblevsynligaförkustbatterierna.Dennastrålkastarbunkerärenavdefå som man lätt kan besöka, de flesta ligger otillgängligt till.Hamnen i La Azohía.DennahamnenbyggdesförattkunnafåindegigantiskakanonernatillBatteriCastillitos,detbyggdesenlikadanhamniPortmanförattdär kunna få upp likadana kanonerna till Batteri CenizasUnder korten finns information.Här följer historien om kanonerna och hur man fick upp de gigantiska kanonerna till batterierna.Mellan1920-och1930-talenköpteSpanien18enheteravdemestkraftfullaochmodernakanonersomfannspådentidenfråndetengelska tillverkarenVickers-Armstrong.Devarpå381mmavmodell1926,somkalladesVickerskaliber381/45ochsomvarkapablaattskickaen projektil, på nästan ett ton, mer än 35 kilometer bort.Fakta om kanonerna.•Kaliber 381mm•Räckvidd 35 100m•Projektilhastighet 762 m/s•Projektilvikt 880kg•Skjuthastighet 1 skott per minut•Rörlängd 17,6 meterDe 18 kanonerna fördelades på Spaniens tre viktigaste flottbaser.•8 kanoner på El Ferrol Naval Basen.•6 kanoner vid Mahon Naval basen på Menorca•4 kanoner vid Cartagena och det är dessa detta albumet handlar om.Förattfåframdessakanonersåvarmantvungenattbyggaolikainfrastrukturersomvägar,hamnar,järnvägsrälsochendelspecialmaskinerför att transportera delarna till batterierna.Förutomtillfartsvägarnasomlederframtillbatteriernasåbyggdesdettvåhamnarförlossningavkanonerna,somettbevispådettafinnsdet fortfarande delar av hamnarna kvar i Portman och La Azohia.Transportenupptillplatsernautfördesmedlöstagbaraskenorgenomenlokomobilsomgickpåångarördesigpå,dendöptestillLaCotorruela. Förattkunnaanvändakanonernamåstedetfinnasplatsförtrevåningarunderkanonernaförmaskinrummen.Storaarbetenfickgöraspå platsernamedtillfartstunnlar,maskinrum,reservdelslagerochammuitionslagerskullefåplats.förattkunnatransporteraprojektilernapå nästan ett ton krävdes ytterligare ett avancerat rälssystem fram till kanonerna.Jag var bara tvungen att leta upp hamnarna och här är fotona på dem och även gamla foton på hur det såg ut under transporten upp till batterierna.