La Azohía - De historiska platserna i den lilla byn

Kartlänk till hamnen https://goo.gl/maps/1YzqKagWy8VMSYGE7 Kartlänk till hamnen i Portman https://goo.gl/maps/c4FWHDwrbS2b5MR47 Torre de Santa Elena och strålkastaren https://goo.gl/maps/ALM5bMNdR5zSMfUM9
Torre de Santa Elena , är det sista bevarade vakttornet från slutet av 1500-talet i kommunen Cartagena. Tidigare fanns det andra i Portmán, Cabo de Palos, Estacio och Encañizada, alla byggda under Felipe II:s regeringstid för att skydda kustlinjen mot berberpirater från Nordafrika. Fram till Felipe II:s regeringstid var större delen av kusten i Murcia-regionen kraftigt underbefolkad grund av osäkerheten i att bo vid havet, och bara staden Cartagena och staden Mazarrón var relativt välmående,i motsats till modern tid. De som bosatte sig i området höll sig borta från havet och etablerade bosättningar längre in i landet. Strålkastaren vid tornet. Precis nedanför tornet ligger ett av de ca 20 st strålkastare som ingick försvaret av Cartagena, deras uppgift var att kunna belysa havet att inga fiender i skydd av mörkret skulle kunna närma sig kusten utan att de blev synliga för kustbatterierna. Denna strålkastarbunker är en av de som man lätt kan besöka, de flesta ligger otillgängligt till. Hamnen i La Azohía. Denna hamnen byggdes för att kunna in de gigantiska kanonerna till Batteri Castillitos , det byggdes en likadan hamn i Portman för att där kunna få upp likadana kanonerna till Batteri Cenizas Under korten finns information. Här följer historien om kanonerna och hur man fick upp de gigantiska kanonerna till batterierna. Mellan 1920- och 1930-talen köpte Spanien 18 enheter av de mest kraftfulla och moderna kanoner som fanns den tiden från det engelska tillverkaren Vickers-Armstrong. De var 381mm av modell 1926, som kallades Vickers kaliber 381/45 och som var kapabla att skicka en projektil, på nästan ett ton, mer än 35 kilometer bort. Fakta om kanonerna. Kaliber 381mm Räckvidd 35 100m Projektilhastighet 762 m/s Projektilvikt 880kg Skjuthastighet 1 skott per minut Rörlängd 17,6 meter De 18 kanonerna fördelades på Spaniens tre viktigaste flottbaser. 8 kanoner på El Ferrol Naval Basen. 6 kanoner vid Mahon Naval basen på Menorca 4 kanoner vid Cartagena och det är dessa detta albumet handlar om. För att fram dessa kanoner var man tvungen att bygga olika infrastrukturer som vägar, hamnar, järnvägsräls och en del specialmaskiner för att transportera delarna till batterierna. Förutom tillfartsvägarna som leder fram till batterierna byggdes det två hamnar för lossning av kanonerna, som ett bevis detta finns det fortfarande delar av hamnarna kvar i Portman och La Azohia. Transporten upp till platserna utfördes med löstagbara skenor genom en lokomobil som gick ånga rörde sig på, den döptes till La Cotorruela. För att kunna använda kanonerna måste det finnas plats för tre våningar under kanonerna för maskinrummen. Stora arbeten fick göras platserna med tillfartstunnlar, maskinrum, reservdelslager och ammuitionslager skulle plats. för att kunna transportera projektilerna nästan ett ton krävdes ytterligare ett avancerat rälssystem fram till kanonerna. Jag var bara tvungen att leta upp hamnarna och här är fotona på dem och även gamla foton på hur det såg ut under transporten upp till batterierna.
Sevärdheter i Torreviejas närhet

Kanonbatterier - inbördeskriget