DAGENSBESÖKILÖJTNANTISAACPERALFOTSPÅR.SÅDANAHÄRHISTORISKA HÄNDELSER FÅR MAN INTE HOPPA ÖVER.Mannenbakomdennarevolutionerandeinnovationvardenspanskamarinenslöjtnant IsaacPeralyCaballero.HanföddesiCartagena1851.Peralblevintresseradavidénatt bygga en ubåt runt 1884."PeralSubmarine"varenavdestörstaprestationernaidenglobalanavigeringens historia:skapandetavettundervattensfartygsomdrivsavelektricitet.Ubåtaruppfanns ursprungligenförattförbättramänniskansförståelsefördenmarinamiljön.Trotsdessa utforskande ursprung sågs fartygen snart som potentiella sjö vapen.År1888börjadekonstruktionenavubåtenvidmarinstationeniLaCarracas,medmaterialsomsamlatsinfrånhelaEuropa,inklusive optiskaenhetersomförvärvatsiParisochtorpederfrånBerlin.Isaac Peralsarbeteinkluderadeenradinnovationersomgavhonomtiteln "ubåtensuppfinnare.Peraltoghänsyntillenradinreelement,inklusive isoleringavinsidanmedgummigolvochinstallationavtäcktaelektriska ledningar, intern elektrisk belysning och syrgasförsörjningssystem.Tidigarekundeattackerandefartyginteförblidoldaundervattnet.Peral-ubåtenhadedocketttorpedrörsomkundeavfyraupptill3torpederoch laddasominifrån.Enannannyhetvarperiskopet,somfungeradepå samma sätt som moderna versioner gör.Trotsframgångenmedförsökenavvisadedentekniskastyrelsensom ansvaradeförattövervakaubåtsprojektet.IsaacPerallämnademarinen och fartyget övergavs i flera år vid sjöstationen i La Carraca.1929bogserasubåtentillCartagena.Ibörjanav2012skapadesenteknisk kommittéförattgerådomdeåtgärdersombehövsförattöverföra ubåtenpåettsäkertsättfrånhavettillCartagenaNavalMuseumförattundvikaattdenförsämras.Idagkanmanseubåtenpåmuseet och i Cartagena kan man också besöka det speciella begravningsmonumentet.Detta är säkert inget besöksmål för de flesta men då får man se det som ett historiskt reportage.Bilderna är från marinmuseet och från begravningsmonumentet och från en rondell i Cartagena där det står en modell av ubåten.