DAGENS BESÖK I LÖJTNANT ISAAC PERAL FOTSPÅR. SÅDANA HÄR HISTORISKA HÄNDELSER FÅR MAN INTE HOPPA ÖVER.Mannen bakom denna revolutionerande innovation var den spanska marinens löjtnant Isaac Peral y Caballero. Han föddes i Cartagena 1851. Peral blev intresserad av idén att bygga en ubåt runt 1884."Peral Submarine" var en av de största prestationerna i den globala navigeringens historia: skapandet av ett undervattensfartyg som drivs av elektricitet. Ubåtar uppfanns ursprungligen för att förbättra människans förståelse för den marina miljön. Trots dessa utforskande ursprung sågs fartygen snart som potentiella sjö vapen.År 1888 började konstruktionen av ubåten vid marinstationen i La Carracas, med material som samlats in från hela Europa, inklusive optiska enheter som förvärvats i Paris och torpeder från Berlin. Isaac Perals arbete inkluderade en rad innovationer som gav honom titeln "ubåtens uppfinnare. Peral tog hänsyn till en rad inre element, inklusive isolering av insidan med gummigolv och installation av täckta elektriska ledningar, intern elektrisk belysning och syrgasförsörjningssystem.Tidigare kunde attackerande fartyg inte förbli dolda under vattnet. Peral-ubåten hade dock ett torpedrör som kunde avfyra upp till 3 torpeder och laddas om inifrån. En annan nyhet var periskopet , som fungerade på samma sätt som moderna versioner gör.Trots framgången med försöken avvisade den tekniska styrelsen som ansvarade för att övervaka ubåtsprojektet. Isaac Peral lämnade marinen och fartyget övergavs i flera år vid sjöstationen i La Carraca.1929 bogseras ubåten till Cartagena. I början av 2012 skapades en teknisk kommitté för att ge råd om de åtgärder som behövs för att överföra ubåten på ett säkert sätt från havet till Cartagena Naval Museum för att undvika att den försämras. Idag kan man se ubåten på museet och i Cartagena kan man också besöka det speciella begravningsmonumentet.Detta är säkert inget besöksmål för de flesta men då får man se det som ett historiskt reportage.Bilderna är från marinmuseet och från begravningsmonumentet och från en rondell i Cartagena där det står en modell av ubåten.