Judarna i det muslimska Spanien (700 talet - 1400 talet)
Judarna i Spanien hade en lång och
mångfacetterad historia som sträckte sig över
århundraden. Deras närvaro på den Iberiska
halvön går tillbaka mer än 2000 år tills före
romartiden. Den första kända judiska
bosättningen i Spanien var i staden Tarragona
under det första århundradet.
Judarna fick uppleva perioder av både välstånd
och förföljelse. Under den muslimska perioden i
Spanien, från 700-talet till 1400-talet, upplevde
judarna en relativ guldålder, där de bidrog till
kultur och vetenskap på ett betydande sätt.
När morerna, muslimska nordafrikaner, erövrade stora delar av Spanien på 700-talet, följde en
period av relativ tolerans och kulturellt utbyte. Judarna, som tidigare hade varit diskriminerade
under visigotiskt styre, fick nu en mer gynnsam ställning i samhället. De tilläts att praktisera sin
religion, bedriva handel och inneha viktiga positioner inom administration och vetenskap.
Denna period, som ibland kallas "La Convivencia"
(samlevnaden), präglades av en blomstrande judisk
kultur och intellektuell aktivitet. Judiska filosofer,
vetenskapsmän, läkare och poeter bidrog till den
intellektuella och kulturella rikedomen i al-Andalus, det
muslimska Spanien.
Judarna i det muslimska Spanien gjorde betydande
bidrag inom olika områden. Inom filosofin utvecklade
judiska tänkare som Maimonides (Moses ben Maimon)
och Ibn Gabirol (Salomo ben Juda) inflytelserika
filosofiska system som kombinerade judisk teologi med
grekisk filosofi och vetenskap. Deras verk hade stor
betydelse för både judisk och muslimsk intellektuell
tradition.
Inom medicinen var judiska läkare som Hasdai ibn
Shaprut och Isaac Israeli framstående inom medicinsk
forskning och praktik. De bidrog till utvecklingen av
medicinska texter och metoder som användes i både
muslimska och kristna samhällen. Judiska vetenskapsmän som Abraham ibn Ezra och Judah ben
Samuel var aktiva inom astronomi och matematik. De gjorde viktiga upptäckter och bidrog till
utvecklingen av matematiska instrument och metoder.
Judiska poeter som Samuel ha-Nagid och Yehuda Halevi skrev vackra dikter och litterära verk på
hebreiska och arabiska. Deras verk speglade både judisk tradition och den kulturella mångfalden i
al-Andalus. Judarna spelade
också en viktig roll i
översättningen av grekiska
och arabiska texter till
hebreiska och latin. Genom
dessa översättningar
bevarades och spreds
kunskap från antiken och
den islamiska världen till
Europa.
Trots den blomstrande
perioden under den
islamiska perioden, skulle
judarnas situation i Spanien
förändras dramatiskt. Den spanska återerövringen av Pyreneiska halvön på 1400 talet –
Reconquistan – var inte bara ett angrepp mot de muslimska morerna , utan även judarna utsattes
för förföljelse.
Attacker riktades mot judarna, som under 1300-talet drabbades av antijudiska lagar och statligt
sanktionerade mord. När pesten slog till 1348, menade man att det var Guds straff mot judarna,
och att det var orättvist att också kristna drabbades. År 1355 massakrerades 12 000 judar i Toledo,
år 1391 dödas 50 000 på Mallorca och år 1492 åkte de ut, säkert fler än 150 000. Samma år
utfärdade de katolska monarkerna ett edikt som förvisade alla judar från Spanien, vilket
markerade slutet på den judiska närvaron i landet under århundraden.
Trots fördrivningen har de spanska judarna lämnat ett betydande arv efter sig. Deras bidrag till
kultur, vetenskap och filosofi under den islamiska perioden i Spanien har haft en varaktig inverkan
på både judisk och europeisk intellektuell tradition. Deras historia är en påminnelse om den
kulturella mångfalden och de intellektuella utbyten som präglade det medeltida Spanien.
Judarnas flykt från Spanien
Reconquista var ett nästan 800 år
långt krig där de kristna rikena på den
iberiska halvön gradvis besegrade
och återerövrade områden som
styrdes av de muslimska morerna.
Läs mer >>