Att följa Spaniens förändring är som att läsa ett destillat av hela halvöns politiska och kulturella historia. Varje flytt av rikets maktcentrum har nämligen haft mindre att göra med formella beslut om “stadstitlar” och desto mer med krig, dynastiska äktenskap, kyrkliga ränksmiderier, ekonomiska spekulationer – kort sagt med själva drivkrafterna bakom Europas förvandling från romersk provinsvärld till modern nationalstat. Den röda tråden är att Spanien under långa perioder saknade ett fast, erkänt regeringssäte: makten cirkulerade där kungen, kalifen eller guvernören för tillfället slog upp sitt följe.Under romartiden betydde “huvudstad” snarare ett regionalt nav dit legioner, skatteuppbördsmän och ämbetslittera kom för att rapportera till Rom; Tarraco, Corduba och Emerita Augusta var därför lika mycket militära uppsamlingsplatser som politiska residens. När imperiet bröts upp och visigoterna tog över blev Toledo en medveten kyrklig maktgestaltning: de berömda kyrkomötena skulle visa att även barbarer kunde stifta teologiskt förfinade lagar..Genom historien har flera olika städer fungerat som politiska och administrativa centra – ibland under korta perioder, ibland i århundraden. Här följer en kronologisk och utförlig genomgång från antiken till idag.
Antiken – Romerska provinshuvudstäder
När romarna först etablerade sig i Hispania under de puniska krigen på 200-talet f.Kr. handlade expansionen framför allt om att säkra silver- och koppargruvor samt strategiska hamnar. För att hålla den vidsträckta halvön under kontroll delades området snart upp i administrativa provinser. Den viktigaste i norr och öster blev Hispania Citerior(senare Tarraconensis), där Tarraco – nuvarande Tarragona – utsågs till guvernörens säte. Staden hade en naturlig djuphamn och låg nära både Pyrenépassagen och Ebrodeltat, vilket gjorde den optimal som logistiskt nav. Under Augustus befällde här en legat med befogenheter att ta ut skatt, leda legionerna och genomdriva romersk lag. Det monumentala forumet, amfiteatern vid havet och akvedukten Les Ferreres vittnar om Tarracos status som både provins- och kultcentrum.Längre söderut blomstrade Corduba som huvudstad iBaetica,den förmögnaste provinsen tack vare floden Guadalquivirs fraktleder. En kosmopolitisk elit av senatorer, lokala aristokrater och frigivna östhandlare gjorde staden till ett intellektuellt nav; filosofen Seneca den äldre, retorikern Quintilianus och flera poetiska författare kom härifrån. Cordubas forum Spaniarum och dess viae låstes samman av en ovanligt tidig bro i betong över Guadalquivir – en ingenjörsbragd som i stort sett dikterade stadens fortsatta expansion.I väster grundade kejsare Augustus Emerita Augusta (Mérida) år 25 f.Kr. som koloni för pensionerade veteraner (emeriti) från de iberiska legionerna. Den snabbt växande bosättningen fick amfiteater, cirkus, tempel och en 792 meter lång bro som ännu används. Som huvudstad i Lusitania styrde den vidsträckta delar av dagens Portugal och Extremadura och fungerade som stödpunkten för Roms militära kontroll över Atlantkusten i västra Iberien.Trots att Rom aldrig gav Hispania en enhetlig huvudstad lade dessa tre städer tillsammans grunden till urban infrastruktur, rättssystem och jordbrukstekniker som överlevde imperiets fall. De blev också viktiga kristna biskopssäten – en institutionell kontinuitet som hjälpte de germanska visigoterna när de tog över administrationen.
Visigoternas rike (418–711)
När visigoterna fördrevs från Toulouse av den frankiske kungen Klodvig efter slaget vid Vouillé 507 drog de sig tillbaka söder om Pyrenéerna. Under kung Athanagild (549-567) flyttades residenset till Toledo, en befäst stenkulle uppflugen ovanför Tajo-floden. Geografin skyddade staden från snabba kavallerianfall, och när mosstigen till Iberia (nord-syd-leden) passerade strax österut kunde hovet övervaka handelsrutter till både Kantabrien och betisk Andalusien.Det som verkligen särskilde Toledo var de kyrkomöten – Concilios Toletanos – som samlade rikets biskopar och världsliga stormän. Mötet 589 under kung Reccared antog den katolska trosbekännelsen och övergav arianismen, vilket smälte samman kyrkans moraliska auktoritet med kungamakten. Under Isidorus av Sevillas ledarskap formaliserades källkodexen Liber Iudiciorum (640), en omfattande lagbok som bland annat reglerade arv, tull och äktenskap. Lagen fortsatte att gälla – översatt till kastilianska som Leyes de Fuero Juzgo – långt in på medeltiden.Arkitektoniskt präglades Toledo av en blandning av senromerska murar, visigotiska basilikor och, mot 600-talet, enkla palats med träkasetak i nordgermansk stil. Den kulturella dynamiken märks i samtida latinska texter där biskopar som Braulio av Zaragoza hyllar ”urbs regia” som både världsligt och himmelskt Jerusalem. Men trots juridiska framsteg var rikets struktur skör: rivaliserande adelsfaktioner störtade kungar med våld, och när Tariq ibn Ziyad korsade Gibraltar 711 saknade Toledo en samlad militär respons. Hovet kollapsade snabbt, vilket banade väg för det muslimska kalifatet.
Kalifatet i Córdoba (756–1031)
Efter Umayyad-kalifatets fall i Damaskus 750 flydde den sista prinsen, Abd al-Rahmān I, från Nordafrika och grundade 756 ett oberoende emirat i al-Andalus. Valet av Córdoba var både praktiskt och symboliskt: staden hade varit romersk och visigotisk huvudstad i Baetica, låg mitt i ett bördigt floddeltaregion och hade enkelt tillträde till Medelhavet.Under Abd al-Rahmān III (912-961) upphöjdes emiratet till kalifat. Befolkningen svällde till kanske en halv miljon – endast Konstantinopel kunde mäta sig i storlek. Inom stadsmurarna lyste lampor längs huvudgatorna, och akvedukter gav rinnande vatten till badhus och trädgårdar. La Mezquita, som började byggas 784, expanderades flera gånger med hästskobågar, mångfärgade kapitäl och ett gyllene mihrab inlagt med bysantinskt mosaikglas.Några kilometer väster om stadskärnan lät kalifen uppföra palatsstaden Madīnat al-Zahrāʾ, ett praktförsök i kalifatisk makt där salonger med marmorvalv och bassänger arrangerades i terrasser mot Sierra Morena. Hovet drog lärda från Kairo, Bagdad och Damaskus; visdomssökare som den judiske läkaren och diplomaten Hasdai ibn Shaprut och astronomen Al-Zarqali utvecklade medicinska traktat och precisionsinstrument. Emiren anställde översättare som förde antik grekisk vetenskap via arabiska till latin – en kunskapsbrygga som senare skulle ge bränsle åt den europeiska skolastiken.Men när kalifatet kollapsade på 1000-talet (på grund av inre konflikter och maktstrider), splittrades det i flera mindre riken som kallades taifor (små muslimska kungadömen). När detta hände förlorade Córdoba sin politiska dominans – den var inte längre centrum för hela det muslimska Spanien.; men stadens intellektuella arv levde vidare, inte minst under Almoravider och Almohader. Senare, när kristna kungar erövrade städer som Toledo (1085), började de ta till vara på all den kunskap som fanns i de muslimska biblioteken. I Toledo-skolan för översättningar arbetade kristna, judiska och muslimska lärda tillsammans för att översätta arabiska texter till latin – t.ex. böcker om medicin, filosofi, matematik och astronomi. Kristna kungadömen i norra Spanien (700–1400-tal)När muslimerna erövrade Toledo 711 drog sig den vissna visigotiska eliten till bergskedjorna i Kantabrien och Asturien. Enligt legenden valdes den adlige Pelayo till kung i Cangas de Onís, och segern vid Covadonga 722 sågs som gudomligt tecken. Men huvudstad i egentlig mening var där knappt – snarare ett tronrum i ett trähus.Kung Alfonso II (791-842) flyttade residenset till Oviedo som låg på en mer skyddad platå men hade bättre jordbruksmark. Han uppförde Palatinen Santa María del Naranco, ett förebud till romansk arkitektur. Samtidigt legitimerades kungamakten med kulten kring aposteln Jakobs reliker som sades ha upptäckts i Galicien; pilgrimsvägen Camino de Santiago band kungariket till övriga Europa.När imperiets tillväxt gjorde att man behövde mer avancerad byråkrati flyttades tyngdpunkten längre söderut. Från 910 blev León huvudstad i det nu starkare kungariket León. Här upprättade kung Alfonso V (999-1028) ett av Europas tidigaste parlament (Cortes de León 1188), där representanter för städer och adel deltog i kungliga beslut – en modell som inspirerade senare spanska församlingar.På 1000-talet bröt sig Kastilien loss som eget rike med Burgos som första huvudort. Burgos borg och katedral markerade både feodal närvaro och kyrklig kraft. I öst bröt Aragóns grevskap sig loss från Frankerriket. Jaca var första aragonska säte och efter erövringen av muslimska Zaragoza 1118 flyttade Aragóniens hov dit; staden hade kanaliser, silkesindustri och Mickelions moské ombyggd till katedral.Trots städernas huvudstadsstatus flyttades kungamakten hela tiden. Kungar reste mellan borgar och stift för att hålla vasallerna lojala. Varje ny erövring – Toledo 1085, Córdoba 1236, Sevilla 1248 – flyttade tyngdpunkten söderut och skiftade administrativa prioriteringar. Genom giftermål och personliga unioner vävdes till slut Kastilien och Aragón samman 1469, vilket banade väg för en mer permanent maktstruktur.
De katolska monarkerna och det förenade Spanien (1479–1560)
Isabella I och Ferdinand II:s äktenskap markerade inte bara slutet på den inhemska feodala splittringen utan var även startskottet för Spaniens koloniala expansion. Trots föreningen behöll varje krona sina egna lagar, och monarkerna var tvungna att visa sig i båda rikenas städer för att bekräfta legitimitet. Valladolid, beläget på mesetan nära floden Pisuerga, blev ett naturligt centrum för Kastilien; här hölls Cortes (ständermöten eller riksförsamlingar), här stadfästes Alhambra-dekretet 1492, och här fick unga Karl V sina första lektioner som tronarvinge.Samtidigt sköt Sevilla i höjden tack vare Casa de la Contratación, den myndighet som 1503 fick monopol på all handel med den Nya världen. Skeppslaster av silver, kakao och indigo fyllde Guadalquivirs hamn, och guldmyntade venetianska köpmän flockades längs Calle de Génova. Palats som Casa de Pilatos och Archivo de Indias vittnar om välståndet, medan den gotiska katedralen – byggd över Almohad-moskéns minaret (Giralda) – blev symbol för Spaniens globala katolicism.Det ständiga resandet mellan dessa städer – och till Zaragoza, Granada, till och med Burgos – höll hovet flexibelt, men blev allt mer opraktiskt när imperiet sträckte sig över Atlanten: till Karibien, Central- och Syd Amerika. Den unge Filip II var besluten att bryta med denna tradition och skapa en fast maktnod..
Madrid blir huvudstad (från 1561)
När Filip II 1561 deklarerade att hans Consejo de Estado skulle sitta i Madrid, valde han en liten stad utan hamn, utan universitet, utan ärkestift – men med en fördel: den låg mitt i landet, lika långt från rivaliserande adelsklaner i Andalusien som från aragonska Cortes (parlamentet) i Zaragoza. Marken ägdes till stor del av kronan, så kungen kunde planera ett residens utan att kompromissa med feodal magnat-mark.Palacio Real började med Alcázar-slottet; klosterkomplexet San Lorenzo de El Escorial – 45 km nordväst om staden – blev både pantheon för habsburgska dynastin och nav i kungens förvaltning av kyrkan. Gatunätet radierade från Plaza Mayor, där Philip III lät bygga ett uniformt arkaderat torg för marknader, tjurfäktningar och offentliga ceremonier under inkvisitionen, där personer som anklagats för kätter fick sina domar upplästa och – i vissa fall – sina straff verkställdMadrid blev visserligen tillfälligt avlövat när Filip III:s allsmäktige gunstling, hertigen av Lerma flyttade hovet till Valladolid 1601–1606 för att sälja innerstadstomter till överpris. Spekulationsaffären väckte dock motstånd i Cortes, och efter fem år återvände kungen till Madrid. Staden förblev huvudstad även efter bourbonernas trontillträde 1700.Undantag under 1700-taletFilip V – den första bourbonen på Spaniens tron – gynnade franska hovkoder och var obenägen att röra sig långa distanser på grund av sin melankoli. När han 1729 reste till Sevilla med drottning Elisabet Farnese var det dels för att undkomma Madrid-vintern, dels för att hantera förhandlingar i Tripelalliansen (Storbritannien, Frankrike, Nederländerna). I Sevilla signerades fördrag, men viktigare var drottningens ambition att säkra troner åt deras söner i Italien.Staden rustades upp: den kungliga tobaksfabriken – senare inspiration till Bizets öpera Carmen – färdigställdes; Real Maestranza moderniserades som paradarena. Trots detta följde inte hela byråkratin med. Consejo de Castilla stannade i Madrid. Efter några år återvände hovet norrut, och 1767 byggde Carlos III Paseo del Prado, vilket markerade Madrids fortsatta expansion
Napoleontiden och Cádiz (1808–1814)
Franska trupper marscherade in i Madrid våren 1808 efter ett svekfullt byte av Bourbonkungar under den så kallade Bayonne-affären. Uppror bröt ut 2 maj på Puerta del Sol, men huvudstaden föll snabbt. Centraljuntan – en provisorisk regeringskommitté av generaler och jurister – flydde först till Aranjuez, sedan Sevilla. När fransmännen närmade sig Andalusien övergav juntan fastlandet för Cádiz, en halvö skyddad av britterna från havet och av fästningar på landtungan San Fernando.I den saltstänkta staden möttes representanter från hela det spanska imperiet, inklusive provinser i Latinamerika. Dessa Cortes de Cádiz antog 19 mars 1812 La Pepa, en konstitution som etablerade nationell suveränitet, tredelad makt, pressfrihet och avskaffade feodala privilegier. Dokumentet blev en ikon för liberala rörelser i Europa och Amerika, men hade liten praktisk effekt när Napoleon föll: Kung Ferdinand VII återinförde absolutism 1814 och flyttade regeringen tillbaka till Madrid. Dock såddes fröet till konstitutionalism som ständigt skulle spöka för Bourbonerna resten av seklet.
1800-talet – Madrid behåller rollen
Efter 1814 var Spanien en nation i sönderfall: kolonierna i Amerika gjorde uppror, statskassan var ruinartad, och politiken präglades av kollision mellan absolutister och liberaler. Under tre karlistkrig (1833–1876) sökte traditionalister ersätta Isabella II och senare Alfonso XII med en rivaliserande gren. Madrid, väl försvarat och transportmässigt nätcentrerat, stod ändå kvar som regeringssäte.Tekniskt omdanades staden snabbt. 1851 invigdes järnvägen Madrid-Aranjuez, den första i fastlandskapet. Banco de España grundades 1856 och finansierade järnmalmsgruvor i Asturien och baskiska stålverk. Baron Haussmanns parisiska idéer inspirerade boulevard-bredningen av Calle de Alcalá och Gran Vía.Under detta sekel skedde också två kortlivade republikanska experiment (1873–74 och 1931–39) och flera militärkupper. Men varje ny regim – progressiv eller reaktionär – höll riksregeringen i Madrid. Staden befäste sin identitet som symbol för spansk enhet, inte minst genom nationalbiblioteket och Prado-museet (1819), där Velázquez Las Meninas presenterades som nationell ikon.
Inbördeskriget 1936–1939
Efter valvinst för den vänsterdominerade Frente Popular i februari 1936 reste sig delar av armén under general Franco. Madrid förblev lojal mot republiken men hamnade i frontlinjen. Belägringen började i november 1936; artilleri från Garabitas-höjden slog mot Prado och Puerto de Hierro. Regeringen under premiärminister Largo Caballero evakuerades först till Valencia för att bevara ledningsförmåga och radioförbindelser med Paris och Moskva.När fronten rörde sig norrut iscensatte president Juan Negrín nästa flytt till Barcelona (oktober 1937). Därifrån försökte republiken koordinera försvar trots luftangrepp från italienska Savoia-bombare mot hamnen.Samtidigt upprättade Franco Junta de Defensa Nacional i Salamanca, men snart flyttades högkvarteret till Burgos, en konservativ kastiliansk stad vars katedral fungerade som symbol för ”det sanna Spanien”. Härifrån utfärdades Fuero del Trabajo – en korporativ grundlag inspirerad av Mussolinis Italien – som förberedde den diktatur som officiellt etablerades vid krigets slut.I mars 1939 föll Madrid; Franco gjorde paradväg längs Castellana under tyst militär salut. Ingen rival fanns längre om huvudstadsstatus.
Franco och återgången till demokrati
Francos Estado Español var uttalat centralistiskt. Under 1940- och 1950-talen anpassades Madrids arkitektur till regimens grandiosa smak: Avenida José Antonio (Gran Vía) kantades av neoherrerian-skyskrapor, och ministerier samlades kring Nuevos Ministerios-komplexet – byggt med arbetsplikt för politiska fångar. Plaza de Oriente blev scen för massmöten där Franco visade sig från balkongen i Palacio Real.Ekonomiskt stod Madrid först stilla under autarki, men 1959 års stabiliseringsplan öppnade dörren för multinationella företag. Castellana-axeln fylldes av banktorn, och universitetet Ciudad Universitaria expanderade med tekniska fakulteter, vilket lockade landsbygdens ungdomar.Efter Francos död 1975 ledde kung Juan Carlos I och premiärminister Adolfo Suárez övergången (La Transición) till demokrati. 1978 års konstitution bekräftade Madrid som huvudstad men införde bred regional autonomi och placerade konstitutionsdomstolen, högsta domstolen och parlamentets två kammare här.I dag är Madrid inte bara Spaniens politiska centrum utan också ett kulturellt och ekonomiskt nav: hög-hastighets-järnvägar strålar ut från Atocha, Barajas-flygplatsen är en av Europas största, och staden hyser flaggskepp som Museo Reina Sofía och IFEMA-mässan. Genom fyra årtusenden har huvudstaden alltså flyttat från kuster och kullar till romerska forum, kalifatpalats, klosterprydda bergsplatåer och slutligen dagens globala storstad – men Madrid har sedan 1561 förblivit dess stabila hjärta, avbrutet endast av korta parenteser.
Avslutning
Sammanfattningsvis har Spaniens politiska centrum genom tiderna växlat mellan många städer: från Tarraco och Córdoba till Toledo, León, Sevilla och Cádiz. Madrid har varit huvudstad sedan 1500-talet, med vissa avbrott, och är sedan slutet av 1900-talet fast förankrad som Spaniens konstitutionella centrum. Flyttarna har ofta berott på militära hot, geografisk strategi, politisk symbolik eller ekonomiska motiv – vilket ger en fascinerande spegling av Spaniens rika och dramatiska historia.
Från kungamakt till demokrati
– Spaniens väg
Cortes de León från år 1188 var en parlamentarisk församling i det medeltida kungariket León. Det är första historiskt dokumenterade exemplet på ett parlamentariskt system.
Umayyadiska kalifatet (661–750) var det första stora muslimska kalifatet efter Rashidun-kalifatet. Det styrdes av Umayyad-dynastin, med Damaskus som huvudstad.
Spaniens statsskick genom tiderna
Att följa Spaniens förändring är som att läsa ett destillat av hela halvöns politiska och kulturella historia. Varje flytt av rikets maktcentrum har nämligen haft mindre att göra med formella beslut om “stadstitlar” och desto mer med krig, dynastiska äktenskap, kyrkliga ränksmiderier, ekonomiska spekulationer – kort sagt med själva drivkrafterna bakom Europas förvandling från romersk provinsvärld till modern nationalstat. Den röda tråden är att Spanien under långa perioder saknade ett fast, erkänt regeringssäte: makten cirkulerade där kungen, kalifen eller guvernören för tillfället slog upp sitt följe.Under romartiden betydde “huvudstad” snarare ett regionalt nav dit legioner, skatteuppbördsmän och ämbetslittera kom för att rapportera till Rom; Tarraco, Corduba och Emerita Augusta var därför lika mycket militära uppsamlingsplatser som politiska residens. När imperiet bröts upp och visigoterna tog över blev Toledo en medveten kyrklig maktgestaltning: de berömda kyrkomötena skulle visa att även barbarer kunde stifta teologiskt förfinade lagar..Genom historien har flera olika städer fungerat som politiska och administrativa centra – ibland under korta perioder, ibland i århundraden. Här följer en kronologisk och utförlig genomgång från antiken till idag.
Antiken – Romerska provinshuvudstäder
När romarna först etablerade sig i Hispania under de puniska krigen på 200-talet f.Kr. handlade expansionen framför allt om att säkra silver- och koppargruvor samt strategiska hamnar. För att hålla den vidsträckta halvön under kontroll delades området snart upp i administrativa provinser. Den viktigaste i norr och öster blev Hispania Citerior(senare Tarraconensis), där Tarraco – nuvarande Tarragona – utsågs till guvernörens säte. Staden hade en naturlig djuphamn och låg nära både Pyrenépassagen och Ebrodeltat, vilket gjorde den optimal som logistiskt nav. Under Augustus befällde här en legat med befogenheter att ta ut skatt, leda legionerna och genomdriva romersk lag. Det monumentala forumet, amfiteatern vid havet och akvedukten Les Ferreres vittnar om Tarracos status som både provins- och kultcentrum.Längre söderut blomstrade Corduba som huvudstad iBaetica,den förmögnaste provinsen tack vare floden Guadalquivirs fraktleder. En kosmopolitisk elit av senatorer, lokala aristokrater och frigivna östhandlare gjorde staden till ett intellektuellt nav; filosofen Seneca den äldre, retorikern Quintilianus och flera poetiska författare kom härifrån. Cordubas forum Spaniarum och dess viae låstes samman av en ovanligt tidig bro i betong över Guadalquivir – en ingenjörsbragd som i stort sett dikterade stadens fortsatta expansion.I väster grundade kejsare Augustus Emerita Augusta (Mérida) år 25 f.Kr. som koloni för pensionerade veteraner (emeriti) från de iberiska legionerna. Den snabbt växande bosättningen fick amfiteater, cirkus, tempel och en 792 meter lång bro som ännu används. Som huvudstad i Lusitania styrde den vidsträckta delar av dagens Portugal och Extremadura och fungerade som stödpunkten för Roms militära kontroll över Atlantkusten i västra Iberien.Trots att Rom aldrig gav Hispania en enhetlig huvudstad lade dessa tre städer tillsammans grunden till urban infrastruktur, rättssystem och jordbrukstekniker som överlevde imperiets fall. De blev också viktiga kristna biskopssäten – en institutionell kontinuitet som hjälpte de germanska visigoterna när de tog över administrationen.
Visigoternas rike (418–711)
När visigoterna fördrevs från Toulouse av den frankiske kungen Klodvig efter slaget vid Vouillé 507 drog de sig tillbaka söder om Pyrenéerna. Under kung Athanagild (549-567) flyttades residenset till Toledo, en befäst stenkulle uppflugen ovanför Tajo-floden. Geografin skyddade staden från snabba kavallerianfall, och när mosstigen till Iberia (nord-syd-leden) passerade strax österut kunde hovet övervaka handelsrutter till både Kantabrien och betisk Andalusien.Det som verkligen särskilde Toledo var de kyrkomöten – Concilios Toletanos – som samlade rikets biskopar och världsliga stormän. Mötet 589 under kung Reccared antog den katolska trosbekännelsen och övergav arianismen, vilket smälte samman kyrkans moraliska auktoritet med kungamakten. Under Isidorus av Sevillas ledarskap formaliserades källkodexen Liber Iudiciorum (640), en omfattande lagbok som bland annat reglerade arv, tull och äktenskap. Lagen fortsatte att gälla – översatt till kastilianska som Leyes de Fuero Juzgo – långt in på medeltiden.Arkitektoniskt präglades Toledo av en blandning av senromerska murar, visigotiska basilikor och, mot 600-talet, enkla palats med träkasetak i nordgermansk stil. Den kulturella dynamiken märks i samtida latinska texter där biskopar som Braulio av Zaragoza hyllar ”urbs regia” som både världsligt och himmelskt Jerusalem. Men trots juridiska framsteg var rikets struktur skör: rivaliserande adelsfaktioner störtade kungar med våld, och när Tariq ibn Ziyad korsade Gibraltar 711 saknade Toledo en samlad militär respons. Hovet kollapsade snabbt, vilket banade väg för det muslimska kalifatet.
Kalifatet i Córdoba (756–1031)
Efter Umayyad-kalifatets fall i Damaskus 750 flydde den sista prinsen, Abd al-Rahmān I, från Nordafrika och grundade 756 ett oberoende emirat i al-Andalus. Valet av Córdoba var både praktiskt och symboliskt: staden hade varit romersk och visigotisk huvudstad i Baetica, låg mitt i ett bördigt floddeltaregion och hade enkelt tillträde till Medelhavet.Under Abd al-Rahmān III (912-961) upphöjdes emiratet till kalifat. Befolkningen svällde till kanske en halv miljon – endast Konstantinopel kunde mäta sig i storlek. Inom stadsmurarna lyste lampor längs huvudgatorna, och akvedukter gav rinnande vatten till badhus och trädgårdar. La Mezquita, som började byggas 784, expanderades flera gånger med hästskobågar, mångfärgade kapitäl och ett gyllene mihrab inlagt med bysantinskt mosaikglas.Några kilometer väster om stadskärnan lät kalifen uppföra palatsstaden Madīnat al-Zahrāʾ, ett praktförsök i kalifatisk makt där salonger med marmorvalv och bassänger arrangerades i terrasser mot Sierra Morena. Hovet drog lärda från Kairo, Bagdad och Damaskus; visdomssökare som den judiske läkaren och diplomaten Hasdai ibn Shaprut och astronomen Al-Zarqali utvecklade medicinska traktat och precisionsinstrument. Emiren anställde översättare som förde antik grekisk vetenskap via arabiska till latin – en kunskapsbrygga som senare skulle ge bränsle åt den europeiska skolastiken.Men när kalifatet kollapsade på 1000-talet (på grund av inre konflikter och maktstrider), splittrades det i flera mindre riken som kallades taifor (små muslimska kungadömen). När detta hände förlorade Córdoba sin politiska dominans – den var inte längre centrum för hela det muslimska Spanien.; men stadens intellektuella arv levde vidare, inte minst under Almoravider och Almohader. Senare, när kristna kungar erövrade städer som Toledo (1085), började de ta till vara på all den kunskap som fanns i de muslimska biblioteken. I Toledo-skolan för översättningar arbetade kristna, judiska och muslimska lärda tillsammans för att översätta arabiska texter till latin – t.ex. böcker om medicin, filosofi, matematik och astronomi. Kristna kungadömen i norra Spanien (700–1400-tal)När muslimerna erövrade Toledo 711 drog sig den vissna visigotiska eliten till bergskedjorna i Kantabrien och Asturien. Enligt legenden valdes den adlige Pelayo till kung i Cangas de Onís, och segern vid Covadonga 722 sågs som gudomligt tecken. Men huvudstad i egentlig mening var där knappt – snarare ett tronrum i ett trähus.Kung Alfonso II (791-842) flyttade residenset till Oviedo som låg på en mer skyddad platå men hade bättre jordbruksmark. Han uppförde Palatinen Santa María del Naranco, ett förebud till romansk arkitektur. Samtidigt legitimerades kungamakten med kulten kring aposteln Jakobs reliker som sades ha upptäckts i Galicien; pilgrimsvägen Camino de Santiago band kungariket till övriga Europa.När imperiets tillväxt gjorde att man behövde mer avancerad byråkrati flyttades tyngdpunkten längre söderut. Från 910 blev León huvudstad i det nu starkare kungariket León. Här upprättade kung Alfonso V (999-1028) ett av Europas tidigaste parlament (Cortes de León 1188), där representanter för städer och adel deltog i kungliga beslut – en modell som inspirerade senare spanska församlingar.På 1000-talet bröt sig Kastilien loss som eget rike med Burgos som första huvudort. Burgos borg och katedral markerade både feodal närvaro och kyrklig kraft. I öst bröt Aragóns grevskap sig loss från Frankerriket. Jaca var första aragonska säte och efter erövringen av muslimska Zaragoza 1118 flyttade Aragóniens hov dit; staden hade kanaliser, silkesindustri och Mickelions moské ombyggd till katedral.Trots städernas huvudstadsstatus flyttades kungamakten hela tiden. Kungar reste mellan borgar och stift för att hålla vasallerna lojala. Varje ny erövring – Toledo 1085, Córdoba 1236, Sevilla 1248 – flyttade tyngdpunkten söderut och skiftade administrativa prioriteringar. Genom giftermål och personliga unioner vävdes till slut Kastilien och Aragón samman 1469, vilket banade väg för en mer permanent maktstruktur.
De katolska monarkerna och det förenade Spanien (1479–1560)
Isabella I och Ferdinand II:s äktenskap markerade inte bara slutet på den inhemska feodala splittringen utan var även startskottet för Spaniens koloniala expansion. Trots föreningen behöll varje krona sina egna lagar, och monarkerna var tvungna att visa sig i båda rikenas städer för att bekräfta legitimitet. Valladolid, beläget på mesetan nära floden Pisuerga, blev ett naturligt centrum för Kastilien; här hölls Cortes (ständermöten eller riksförsamlingar), här stadfästes Alhambra-dekretet 1492, och här fick unga Karl V sina första lektioner som tronarvinge.Samtidigt sköt Sevilla i höjden tack vare Casa de la Contratación, den myndighet som 1503 fick monopol på all handel med den Nya världen. Skeppslaster av silver, kakao och indigo fyllde Guadalquivirs hamn, och guldmyntade venetianska köpmän flockades längs Calle de Génova. Palats som Casa de Pilatos och Archivo de Indias vittnar om välståndet, medan den gotiska katedralen – byggd över Almohad-moskéns minaret (Giralda) – blev symbol för Spaniens globala katolicism.Det ständiga resandet mellan dessa städer – och till Zaragoza, Granada, till och med Burgos – höll hovet flexibelt, men blev allt mer opraktiskt när imperiet sträckte sig över Atlanten: till Karibien, Central- och Syd Amerika. Den unge Filip II var besluten att bryta med denna tradition och skapa en fast maktnod..
Madrid blir huvudstad (från 1561)
När Filip II 1561 deklarerade att hans Consejo de Estado skulle sitta i Madrid, valde han en liten stad utan hamn, utan universitet, utan ärkestift – men med en fördel: den låg mitt i landet, lika långt från rivaliserande adelsklaner i Andalusien som från aragonska Cortes (parlamentet) i Zaragoza. Marken ägdes till stor del av kronan, så kungen kunde planera ett residens utan att kompromissa med feodal magnat-mark.Palacio Real började med Alcázar-slottet; klosterkomplexet San Lorenzo de El Escorial – 45 km nordväst om staden – blev både pantheon för habsburgska dynastin och nav i kungens förvaltning av kyrkan. Gatunätet radierade från Plaza Mayor, där Philip III lät bygga ett uniformt arkaderat torg för marknader, tjurfäktningar och offentliga ceremonier under inkvisitionen, där personer som anklagats för kätter fick sina domar upplästa och – i vissa fall – sina straff verkställdMadrid blev visserligen tillfälligt avlövat när Filip III:s allsmäktige gunstling, hertigen av Lerma flyttade hovet till Valladolid 1601–1606 för att sälja innerstadstomter till överpris. Spekulationsaffären väckte dock motstånd i Cortes, och efter fem år återvände kungen till Madrid. Staden förblev huvudstad även efter bourbonernas trontillträde 1700.Undantag under 1700-taletFilip V – den första bourbonen på Spaniens tron – gynnade franska hovkoder och var obenägen att röra sig långa distanser på grund av sin melankoli. När han 1729 reste till Sevilla med drottning Elisabet Farnese var det dels för att undkomma Madrid-vintern, dels för att hantera förhandlingar i Tripelalliansen (Storbritannien, Frankrike, Nederländerna). I Sevilla signerades fördrag, men viktigare var drottningens ambition att säkra troner åt deras söner i Italien.Staden rustades upp: den kungliga tobaksfabriken – senare inspiration till Bizets öpera Carmen – färdigställdes; Real Maestranza moderniserades som paradarena. Trots detta följde inte hela byråkratin med. Consejo de Castilla stannade i Madrid. Efter några år återvände hovet norrut, och 1767 byggde Carlos III Paseo del Prado, vilket markerade Madrids fortsatta expansion
Napoleontiden och Cádiz (1808–1814)
Franska trupper marscherade in i Madrid våren 1808 efter ett svekfullt byte av Bourbonkungar under den så kallade Bayonne-affären. Uppror bröt ut 2 maj på Puerta del Sol, men huvudstaden föll snabbt. Centraljuntan – en provisorisk regeringskommitté av generaler och jurister – flydde först till Aranjuez, sedan Sevilla. När fransmännen närmade sig Andalusien övergav juntan fastlandet för Cádiz, en halvö skyddad av britterna från havet och av fästningar på landtungan San Fernando.I den saltstänkta staden möttes representanter från hela det spanska imperiet, inklusive provinser i Latinamerika. Dessa Cortes de Cádiz antog 19 mars 1812 La Pepa, en konstitution som etablerade nationell suveränitet, tredelad makt, pressfrihet och avskaffade feodala privilegier. Dokumentet blev en ikon för liberala rörelser i Europa och Amerika, men hade liten praktisk effekt när Napoleon föll: Kung Ferdinand VII återinförde absolutism 1814 och flyttade regeringen tillbaka till Madrid. Dock såddes fröet till konstitutionalism som ständigt skulle spöka för Bourbonerna resten av seklet.
1800-talet – Madrid behåller rollen
Efter 1814 var Spanien en nation i sönderfall: kolonierna i Amerika gjorde uppror, statskassan var ruinartad, och politiken präglades av kollision mellan absolutister och liberaler. Under tre karlistkrig (1833–1876) sökte traditionalister ersätta Isabella II och senare Alfonso XII med en rivaliserande gren. Madrid, väl försvarat och transportmässigt nätcentrerat, stod ändå kvar som regeringssäte.Tekniskt omdanades staden snabbt. 1851 invigdes järnvägen Madrid-Aranjuez, den första i fastlandskapet. Banco de España grundades 1856 och finansierade järnmalmsgruvor i Asturien och baskiska stålverk. Baron Haussmanns parisiska idéer inspirerade boulevard-bredningen av Calle de Alcalá och Gran Vía.Under detta sekel skedde också två kortlivade republikanska experiment (1873–74 och 1931–39) och flera militärkupper. Men varje ny regim – progressiv eller reaktionär – höll riksregeringen i Madrid. Staden befäste sin identitet som symbol för spansk enhet, inte minst genom nationalbiblioteket och Prado-museet (1819), där Velázquez Las Meninas presenterades som nationell ikon.
Inbördeskriget 1936–1939
Efter valvinst för den vänsterdominerade Frente Popular i februari 1936 reste sig delar av armén under general Franco. Madrid förblev lojal mot republiken men hamnade i frontlinjen. Belägringen började i november 1936; artilleri från Garabitas-höjden slog mot Prado och Puerto de Hierro. Regeringen under premiärminister Largo Caballero evakuerades först till Valencia för att bevara ledningsförmåga och radioförbindelser med Paris och Moskva.När fronten rörde sig norrut iscensatte president Juan Negrín nästa flytt till Barcelona (oktober 1937). Därifrån försökte republiken koordinera försvar trots luftangrepp från italienska Savoia-bombare mot hamnen.Samtidigt upprättade Franco Junta de Defensa Nacional i Salamanca, men snart flyttades högkvarteret till Burgos, en konservativ kastiliansk stad vars katedral fungerade som symbol för ”det sanna Spanien”. Härifrån utfärdades Fuero del Trabajo – en korporativ grundlag inspirerad av Mussolinis Italien – som förberedde den diktatur som officiellt etablerades vid krigets slut.I mars 1939 föll Madrid; Franco gjorde paradväg längs Castellana under tyst militär salut. Ingen rival fanns längre om huvudstadsstatus.
Franco och återgången till demokrati
Francos Estado Español var uttalat centralistiskt. Under 1940- och 1950-talen anpassades Madrids arkitektur till regimens grandiosa smak: Avenida José Antonio (Gran Vía) kantades av neoherrerian-skyskrapor, och ministerier samlades kring Nuevos Ministerios-komplexet – byggt med arbetsplikt för politiska fångar. Plaza de Oriente blev scen för massmöten där Franco visade sig från balkongen i Palacio Real.Ekonomiskt stod Madrid först stilla under autarki, men 1959 års stabiliseringsplan öppnade dörren för multinationella företag. Castellana-axeln fylldes av banktorn, och universitetet Ciudad Universitaria expanderade med tekniska fakulteter, vilket lockade landsbygdens ungdomar.Efter Francos död 1975 ledde kung Juan Carlos I och premiärminister Adolfo Suárez övergången (La Transición) till demokrati. 1978 års konstitution bekräftade Madrid som huvudstad men införde bred regional autonomi och placerade konstitutionsdomstolen, högsta domstolen och parlamentets två kammare här.I dag är Madrid inte bara Spaniens politiska centrum utan också ett kulturellt och ekonomiskt nav: hög-hastighets-järnvägar strålar ut från Atocha, Barajas-flygplatsen är en av Europas största, och staden hyser flaggskepp som Museo Reina Sofía och IFEMA-mässan. Genom fyra årtusenden har huvudstaden alltså flyttat från kuster och kullar till romerska forum, kalifatpalats, klosterprydda bergsplatåer och slutligen dagens globala storstad – men Madrid har sedan 1561 förblivit dess stabila hjärta, avbrutet endast av korta parenteser.
Avslutning
Sammanfattningsvis har Spaniens politiska centrum genom tiderna växlat mellan många städer: från Tarraco och Córdoba till Toledo, León, Sevilla och Cádiz. Madrid har varit huvudstad sedan 1500-talet, med vissa avbrott, och är sedan slutet av 1900-talet fast förankrad som Spaniens konstitutionella centrum. Flyttarna har ofta berott på militära hot, geografisk strategi, politisk symbolik eller ekonomiska motiv – vilket ger en fascinerande spegling av Spaniens rika och dramatiska historia.